Ce sunt blocurile de ramură?

Blocurile de ramură reprezintă întreruperi ale sistemului electric complex, responsabil de contracția inimii, ce pot afecta funcția de pompă a acesteia.

Impulsul electric se deplasează la nivelul inimii prin căi de conducere specifice. Acesta este inițiat la nivelul nodului sinoatrial (pacemaker-ul cardiac natural) de unde se răspândește în atrii, determinand contracția acestora, după care ajunge la nodul atrioventricular, de unde pleacă spre cei doi ventriculi.

Sistemul electric la nivel ventricular este organizat în două cabluri principale, ramura dreaptă și ramura stângă. Ramura stângă se împarte, la rândul său, în alte două ramuri, antero-superioară și postero-inferioară. Prin aceste ramuri, impulsul electric ajunge la nivelul ventriculilor, determinând contracția acestora și pomparea sangelui în circulație. Uneori, o parte a sistemului de conducere a inimii este „blocată”. Dacă un impuls este blocat în timp ce se deplasează prin ramurile fasciculului, se spune că aveți un blocaj de ramură, acestea fiind cele mai frecvente tulburări de conducere.

Pentru ca cei doi ventriculi, drept și stâng, să se contracte în același timp, impulsul electric se deplasează la nivelul ramurilor dreaptă și stângă cu aceeași viteză. Dacă există un blocaj într-unul din aceste fascicule, impulsul electric trebuie să ajungă la ventricul pe o altă cale. Când se întâmplă acest lucru, ritmul și frecvența bătăilor inimii nu sunt afectate, dar impulsul este încetinit. Ventriculul dumneavoastră se va contracta în continuare, dar va dura mai mult timp din cauza impulsului încetinit. Acest impuls încetinit face ca un ventricul să se contracte cu o fracțiune de secundă mai lent decât celălalt. Această afecțiune poate fi intermitentă, dar de cele mai multe ori este permanentă. În funcție de fasciculul afectat, blocurile de pot fi de ramură dreaptă (BRD)sau stângă (BRS).

Ce simțim?

Dacă inima dumneavoastră nu are nimic altceva în neregulă, probabil că nu veți simți niciun simptom al blocului de ramură. De fapt, unii oameni pot avea această afecțiune de ani de zile și să afle de ea la un consult de rutină. În cazul persoanelor care au simptome, acestea pot fi de la durere în piept, oboseală și respirație dificila, pâna la leșin (sincopă).

Care este cauza blocurilor de ramură?

Blocurile de ramură sunt afecțiuni frecvente care se asociază cu anumite patologii cardiace, dar care uneori pot apare și la persoane care nu prezintă factori de risc sau probleme cunoscute la nivelul inimii.

Astfel, blocul de ramură dreaptă apare în cazul afecțiunilor medicale care afectează partea dreaptă a inimii sau plămânii. Prezența acestuia este un semnal pentru medicul dumneavoastră de a căuta afecțiuni precum:
  • Cheaguri de sânge în plămâni,
  • Boală pulmonară cronică, cum ar fi bronhopneumopatia cronica obstructivă (BPOC),
  • Boală a mușchiului cardiac, cunoscută sub numele de cardiomiopatie,
  • Defecte ale peretelui dintre camerele superioare sau camerele inferioare ale inimii (defecte septale atriale și ventriculare),
  • Miocardită (inflamația mușchiului cardiac cauzată cel mai frecvent de o infecție virală).
Uneori însă, mai ales în cazul tinerilor, blocul de ramură dreaptă poate apărea și la persoane normale, sănătoase, astfel încât examinarea clinică poate să nu dezvăluie nicio cauză.
Blocul de ramura stângă este, de obicei, un semn al unei boli cardiace care afectează partea stangă a inimii. Cel mai adesea, acesta apare la pacienții care prezintă:
  • Cardiomiopatia dilatativă,
  • Cardiomiopatia hipertrofică,
  • Hipertensiunea arterială,
  • Boala valvei aortice,
  • Boala arterei coronariene,
  • Miocardită, etc.
Deși blocul de ramură stângă poate apărea și la persoanele sănătoase, acest lucru este foarte rar. Dacă apar blocaje la nivelul ambelor ramuri, atunci pacientul intra in bloc complet cu un ritm cardiac mai lent si probleme grave de sănătate.

Cum se diagnostichează blocul de ramură?

Diagnosticul de bloc de ramură se pune pe traseul ECG. Medicul, însă, poate solicita investigații suplimentare pentru a afla patologia cardiacă care stă la baza apariției acestuia.

Care este tratamentul blocurilor de ramură?

Cel mai probabil nu aveți nevoie de un tratament suplimentar față de cel necesar pentru controlul factorilor de risc cardiovasculari (hipertensiune, dislipidemie, etc).

Majoritatea persoanelor cu bloc de ramură pot duce o viață normală fară tratament, dar în momentul în care acesta se asociază cu o patologie cardiacă pot avea nevoie de tratament.

De exemplu, dacă blocul se dezvoltă în timpul unui infarct miocardic, este posibil să aveți nevoie de un stimulator cardiac temporar pentru ca acesta poate provoca un ritm cardiac foarte lent, iar acest aparat va ajuta la reglarea acestui ritm.

Pentru pacienții care suferă atât de bloc de ramură, cât și de cardiomiopatie dilatată, se poate utiliza un nou tip de stimulare numit tratament de resincronizare cardiacă (CRT). Acest aparat recoordonează bătăile celor doi ventriculi prin stimularea lor în același timp.

Chiar dacă nu aveți alte afecțiuni, ar trebui să vă consultați în mod regulat medicul curant, pentru ca acesta să se asigure că nu există alte modificări ale inimii dumneavoastră.