Care sunt bolile valvei aortice, ce simțim și cum le tratăm?

Bolile cardiovasculare reprezintă prima cauză de mortalitate in Europa, atât la femei cât și la bărbați, și este de 3 ori mai mare decât cea prin cancer. Deși valvulopatiile sunt mai rare ca boala cardiacă ischemică, insuficiența cardiacă sau hipertensiunea arterială, sunt și ele destul de frecvente și uneori necesită să fie corectate. In ultimii ani, profilul pacienților s-a schimbat prin scăderea incidenței reumatismului articular acut și a valvulopatiilor reumatismale, la acesta contribuind profilaxiei infecției streptococice, în timp ce creșterea speranței de viață este responsabilă, măcar parțial, pentru creșterea incidenței valvulopatiilor degenerative. Valvele cel mai frecvent afectate sunt valva aortică si cea mitrală, iar în acest editorial, mă voi referi la patologia valvei aortice.

Ce este valva aortică și care sunt afecțiunile acesteia?

Inima are 4 valve (aortică, mitrală, pulmonară și tricupidă), care funcționează ca niște supape: se deschid pentru a permite curgerea sangelui într-o direcție și apoi se inchid pentru a împiedica refluxul acestuia.
Valva aortică permite trecerea sângelui oxigenat, ajuns la nivelul ventriculului stâng de la plămân, către aortă, vasul principal al organismului, de unde se distribuie către întregul organism. Ea, în mod normal, are trei foițe (cuspe), dar există situații când valva este formata din mai puține sau chiar mai multe
cuspe. Există două tipuri de afectare valvulară:

• Stenoza aortică, în care deschiderea valvei este limitată. Acest lucru determină acumularea sângelui în ventriculul stâng, ceea ce duce la creșterea presiunii la acest nivelul, presiune care se transmite către atriul stâng și ulterior către plămân.
  • Regurgitarea aortică, care apare atunci când valva nu se închide complet.
    Acest lucru permite sângelui să reflueze in ventriculul stâng, unde se acumulează determinând dilatarea și creșterea presiunii, care se transmite către atriul stâng și ulterior la nivel pulmonar.

De multe ori, aceeași valvă poate avea ambele leziuni: stenoză și insuficiență, situație în care vorbim despre boala aortică. De asemenea, trebuie să știm că un pacient poate avea simultan mai multe valve afectate.

Cum apar aceste valvulopatii?

În ultimii ani, pofilul pacienților s-a schimbat prin scăderea incidenței bolii reumatismale (aceasta este mai frecventă la cei care au avut frecvent “răceli în gât” în copilarie) ca urmare a profilaxiei infecției
streptococice, în care valva era afectată in primul rând stenotic, și prin creșterea speranței de viață care a dus la o incidență crescută a mecanismului degenerativ, care presupune fibrozarea și depunerea de calciu la nivel valvular și care se asociază cel mai adesea cu stenoza aortică.
Altă cauză care ține de calitatea și structura valvei aortice, și care este ereditară, este bicuspidia aortică, cea mai frecventă malformație cardiacă.
Aceasta se caracterizează prin prezenta a două foițe în loc de trei (așa cum este în mod obișnuit), ceea ce o face să “îmbătrânească” mai repede. Trebuie știut că, dacă aveți o astfel de valvă, ar fi bine să vă trimiteți rudele de sânge la o evaluare ecocardiografică. De asemenea, fiziologia valvei aortice se poate modifica, cu apariția regurgitării, dacă aorta este dilatată (anevrism) în prima porțiune a ei.
O altă cauză care duce la apariția afecțiunilor valvulare este endocardita infecțioasă, aceasta apărând ca urmare a trecerii germenilor în fluxul sangvin și fixarea lor la nivelul valvelor. Infecția la nivelul valvelor este favorizată de prezența unor modificări preexistente. De aceea, este important sa faceți prevenția acestei infecții dacă vă știți cu vreo problemă valvulară importantă.

Care sunt simptomele și cum se diagnostichează aceste patologii?

Cel mai adesea pacienții cu valvulopatie aortică devin simptomatici când aceasta devine severă. Pacienții se prezintă la medic cel mai adesea pentru fenomene de insuficienta cardiacă – dificultate la respirație, fatigabilitate, durere in piept sau pierderea stării de conștiență. La exemenul clinic, la acești pacienți se auscultă un suflu in zona inimii, acesta putând fi primul semn în diagnosticarea valvulopatiei. Standardul de aur în evaluarea și diagnosticarea patologiei valvei aortice este ecocardiografia. Aceasată metodă imagistică evidențiaza atât severitatea și mecanismul patologiei valvei aortice, dar și consecințele la nivelul cavitaților și funcției inimii dar și a celorlalte valve.

Care este tratamentul in cazul acestor afecțiuni?

Cel mai frecvent, pacienții asimptomatici nu necesită tratament sau cel mult tratament medicamentos pentru corecția factorilor de risc cardiovasculari. În cazul acestora, cel mai probabil, afectarea valvulară nu este severă.
Atunci când regurgitarea sau stenoza devin severe, acestea au indicație de înlocuire a valvei cu o proteză, ce poate fi montata atât chirurgical cât și intervențional (TAVI). Acest ultim tip de abordare se adresează în special persoanelor vârstnice, dar și persoanelor care au un risc mai mare operator, pentru că această procedură este mai puțin agresivă, dar folosește valve mai puțin rezistente în timp (valve biologice).
În ultimii ani, intervențiile chirurgicale se realizează prin abord minim invaziv, sub ghidaj ecocardiografic, cu rezultate foarte bune si recuperarea foarte rapidă a pacientului. La acest tip de intervenție, cicatricea cu care rămâne pacientul este de 5-7cm. fiind localizată fie intre coaste, în zona superioară a toracelui pe partea dreaptă, fie în zona superioară a sternului.
Deși aceasta valvă se poate repara (prin plastie), atunci când are o structura care se pretează la acest lucru dar, spre deosebire de valva mitrală a cărei reparatie a câștigat foarte mult teren în ultimii ani prin beneficiile și calitatea vieții pe care i-o ofera pacientului, plastia valvei aortice nu a avut același succes.
De asemenea, mai există situația în care pacientul necesită intervenție cardiochirurgicală pentru o altă patologie, iar atunci, valvulopatia aortică necesită corecție, dacă este afectată cel puțin moderat.

Informații despre o intervenție de implant valvă aortică, la care am contribuit în cadrul unei echipe medicale multidisciplinare, puteți afla din acest articol.